unity

BAKGRUND

Anledningarna till att det här spelet finns till är flera. Jag har alltid haft en lust att skapa saker vilket har uttryckt sig i teckning, målning, musik, film och animation. Men tidigare har de projekt jag tagit mig an antingen bara varit övningar eller så har de runnit ut i sanden. Den här gången ville jag göra något mer genomarbetat.













Jag hade jobbat ett år inom industrin i Göteborg. Tvättat färgblandningsmaskiner och lyssnat på podcast åtta timmar om dagen. Suttit och suckat över arbetskamrater jag inte kom överens med. Efter ett sista försök på Volvo, byggandes träpallar, fick jag nog av de intetsägande arbetsuppgifterna och bestämde mig för att ta de pengar jag hade sparat ihop och göra något som jag tyckte om. Spelintresset har alltid funnits och även lusten att kunna skapa spel. Tidigare har jag gjort något försök att skapa spel i Flash, men det blev till sist för tidskrävande för mig så jag gav upp. Nu hade jag dock ett halvår inför mig att ägna mig helt och hållet åt det och därför bestämde jag mig för att de pengar jag hade sparat ihop skulle bli mitt levebröd samtidigt som jag lärde mig hur jag gör ett datorspel.













Såhär, nästan ett år senare, känns det som att det gick fort, men det var väl för att det var intressant. Den första tiden ägnade jag åt att lära mig de olika programmen jag hade bestämt mig för att använda. Otaliga timmar lyssnandes och tittandes på tutorials och jobb i programmen. Skapa fula nyckelpigor i 3D-program och skriva kod som jag inte förstod varför den skulle vara här eller där. Så småningom, parallellt med lärandet, började jag planera spelet jag skulle skapa. Jag bestämde mig, som nybörjare, att hålla det ganska enkelt. Att inte kötta på med interaktivitet och grafik. Det kändes som det aldrig skulle bli klart i så fall. Istället växte det fram en idé om att spelet skulle till största del gå ut på att uppleva en värld. Jag kan inte riktigt komma ihåg var miljön föddes, men jag tror att jag utgick ifrån den del av stan jag bodde i då. Sedan lades drömvärlden till och med bilder och filmer som inspiration kom världen till liv. Det finns kanske någon slags tanke med spelet någonstans, men jag väljer att inte försöka förklara den och meningen blir helt enkelt att skapa känslor och associationer genom världen.













Nu när jag ser resultatet kan jag säga så mycket som att jag är nöjd. Annars skulle jag inte publicera det såhär. Sen inser så klart även jag att kvalitén inte ligger i det grafiska eller speltekniska direkt. Det jag är nöjd med är att jag har lyckats skapa ett sammanhängande och ett, förhoppningsvis, fungerande spel. Med tanke på hur mycket spel och film jag själv tar del av känner jag att det är min tur att försöka ge något tillbaka. Därför lämnar jag detta nu, och går kanske vidare till ett nytt projekt. Ett projekt som kanske kan bli mer raffinerat tack vare den här erfarenheten.

Johan



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar